piatok 21. mája 2010

DOLCETA– Rozvoj on-line vzdelávacích nástrojov pre spotrebiteľov

DOLCETA je akronym projektu “Developing On-line Consumer Education Tools for Adults” – Rozvoj on-line vzdelávacích nástrojov pre spotrebiteľov

V globalizujúcom sa svete je potrebné neustále sa venovať problematike ochrany spotrebiteľa. Človek ako spotrebiteľ má svoje práva a samozrejme aj povinnosti. Mnohokrát je však bezbranný, zmätený a stratený v množstve informácií, reklamných spotov ponúkajúcich zaručené, najlepšie a najhodnotnejšie služby, tovary, informácie, správy.
Zlepšovanie spotrebiteľských práv, prosperity a blahobytu sú atribúty považované za základné hodnoty Európskej únie. Tieto atribúty sa odrážajú aj v legislatíve Európskej únie. Od roku 2004 vydala Európska Komisia – Generálne riaditeľstvo zdravia a ochrany spotrebiteľa 10 základných princípov ako chrániť v Európskej únii spotrebiteľa. V tomto dokumente je stanovená minimálna úroveň ochrany, ktoré majú mať všetky krajiny EÚ, a ktoré by mali, podľa európskych zákonov zabezpečiť pre spotrebiteľov. Detaily, aké to presne sú práva – a ako ich možno využívať – sa líšia v každej krajine a závisia od toho ako sa zaviedli európske pravidlá do národného práva. Národné spotrebiteľské práva môžu, v niektorých prípadoch dať aj vyšší stupeň ochrany.
Individuálne možnosti - ekonomická a sociálna situácia limitujú človeka pri realizácii jeho spotrebiteľských práv. Napriek tomu má možnosť a právo dostať sa ku kvalitným službám a výrobkom zodpovedajúcim jeho možnostiam. Na tento účel existujú spotrebiteľské poradne v regiónoch ako aj celoslovenské spotrebiteľské inštitúcie a orgány. Základnou zodpovednou jednotkou za spotrebiteľskú politiku je podľa kompetenčného zákona v Slovenskej republike Ministerstvo hospodárstva. Na jeho stránkach sú základné informácie o európskej a národnej politike v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Okrem toho jestvujú ďalšie možnosti a iniciatívy, ktoré pomáhajú spotrebiteľovi každého veku orientovať sa v spotrebiteľských právach. Ponúkame Vám možnosť využívať internetovú stránku projektu DOLCETA http://www.dolceta.eu/slovensko. Dozviete sa o nielen o základných právach spotrebiteľov, ale aj o poskytovaní finančných služieb, bezpečnosti spotrebiteľov a nahliadnete do výučbového modulu pre spotrebiteľské vzdelávanie.

Daniela Drobná , zodpovedná riešiteľka modulu, Centrum ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského



NOVÝ PORTÁL - E- VZDELÁVANIE SPOTREBITEĽOV

V globalizujúcom sa svete je potrebné neustále sa venovať problematike ochrany spotrebiteľa. Človek ako spotrebiteľ má svoje práva a samozrejme aj povinnosti. Mnohokrát je však bezbranný, zmätený a stratený v množstve informácií, reklamných spotov ponúkajúcich zaručené, najlepšie a najhodnotnejšie služby, tovary, informácie, správy.
Zlepšovanie spotrebiteľských práv, prosperity a blahobytu sú atribúty považované za základné hodnoty Európskej únie. Tieto atribúty sa odrážajú aj v legislatíve Európskej únie. Členstvo v Európskej únii zabezpečuje ďalšiu ochranu pre spotrebiteľov. 20. júla 2004 vydala Európska Komisia – Generálne riaditeľstvo zdravia a ochrany spotrebiteľa 10 základných princípov ako právo Európskej únie chráni spotrebiteľa, bez ohľadu z ktorej krajiny EÚ pochádza. Sú formulované nasledovne:
1. Kúp si čo chceš, kde chceš
2. Ak to nefunguje, vráť to späť
3. Vysoké štandardy bezpečnosti pre potraviny a iné spotrebiteľské tovary
4. Poznaj to, čo ješ
5. Zmluvy majú byť spravodlivé pre spotrebiteľov
6. Spotrebitelia môžu zmeniť svoje rozhodnutie
7. Jednoduchšie porovnávanie cien
8. Spotrebiteľ nesmie byť klamaný
9. Ochrana počas dovolenky
10. Efektívna náhrada pri cezhraničných sporoch
V tomto dokumente je minimálna úroveň ochrany, ktoré majú mať všetky krajiny EÚ, a ktoré by mali, podľa európskych zákonov, dať spotrebiteľom. Detaily, aké to presne sú práva – a ako ich možno využívať – sa líšia v každej krajine a závisia od toho ako sa zaviedli európske pravidlá do národného práva. Národné spotrebiteľské práva môžu, v niektorých prípadoch dať aj vyšší stupeň ochrany.
Individuálne možnosti - ekonomická a sociálna situácia limitujú človeka pri realizácii jeho spotrebiteľských práv. Napriek tomu má možnosť a právo dostať sa ku kvalitným službám a výrobkom zodpovedajúcim jeho možnostiam. Na tento účel existujú spotrebiteľské poradne v regiónoch ako aj celoslovenské spotrebiteľské inštitúcie a orgány. Základnou zodpovednou jednotkou za spotrebiteľskú politiku je podľa kompetenčného zákona v Slovenskej republike Ministerstvo hospodárstva. Na jeho stránkach sú základné informácie o európskej a národnej politike v oblasti ochrany spotrebiteľa .
Občan má aj ďalšie základné právo – právo združovať sa , a tak vznikajú rôzne občianske združenia, ktoré si kladú významné ciele v podpore a aktivizovaní občana vo veciach uvedomelej spotreby. Medzi tieto ciele patrí:
• posilniť rozvoj občianskej uvedomelosti a angažovanosti pri riešení každodenných problémov spojených so životom v demokratickej spoločnosti a s trhovou ekonomikou.
• zväčšiť kapacitu dobrovoľníkov v organizáciách a kluboch, vyhľadávať a prijímať ďalších členov – odborníkov na jednotlivé oblasti ekonomiky, práva, ochrany životného prostredia,
• vytvoriť celospoločenský tlak a podporiť riešenie poškodzovanie práv spotrebiteľov štátnymi orgánmi,
• byť nápomocní vláde a parlamentu pri príprave zákonov dotýkajúcich sa práv spotrebiteľov, posilniť kapacitu ľudských zdrojov, ktorí rozšíria mobilitu organizácie na celoslovenskom a medzinárodnom poli ochrany práv spotrebiteľov,
• spolupracovať pri tvorbe a realizácii nových projektov v spolupráci s občianskymi organizáciami doma a vo svete a úspešne obhajovať práva spotrebiteľov na slovenskom, európskom a globálnom trhu, apod.

Spomedzi rôznych iniciatív implementovaných v ostatnom období je užitočné sprístupniť aj projekt DOLCETA, ktorý je financovaný Direktoriátom Európskej komisie pre zdravie a ochranu spotrebiteľa (DG SANCO). Tím odborníkov v Slovenskej republike koordinuje Daniela Drobná z Centra ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského v

Ciele projektu DOLCETA sú:

• napomôcť rastu úrovne porozumenia a uvedomovania si spotrebiteľských práv občanov v Európskej únii,

• vytvoriť interaktívne internetové nástroje pre spotrebiteľské vzdelávanie , ktoré majú byť určené pre spotrebiteľov samotných a súčasne aj pre učiteľov , trénerov, vzdelávateľov dospelých vo vzdelávacích inštitúciách , vládnych orgánoch , ktoré majú v právomoci starať sa o spotrebiteľskú politiku a ochranu spotrebiteľov. Môžu ho využívať pre širšiu implementáciu aj orgány verejnej správy a samosprávy, tým, že ho umiestnia sprostredkujú svojim občanom. V neposlednom rade je to projekt určený aj pre spotrebiteľské organizácie, ktoré ho môžu využívať v interakcii s klientmi, ktorí sa na nich obrátia o radu.

Projekt obsahuje v súčasnosti prístupné 4 moduly, ktoré možno vyhľadať na stránke http://www.dolceta.eu

Modul 1 Práva spotrebiteľov
Modul 2 Finančné služby
Modul 3 Bezpečnosť spotrebiteľov
Modul 4 Výučbový modul pre spotrebiteľské vzdelávanie




HLAVNÉ CHARAKTERISTIKY PROJEKTOVÝCH VÝSTUPOV:
Každý modul je:
• prístupný a užívateľsky vyhovujúci
• je vypracovaný v oficiálnych jazykoch 27 členských štátov EÚ
• vytvorený expertmi v oblasti ochrany spotrebiteľa, v ďalších relevantných odborných oblastiach , v zhode s požiadavkami na modernú vedu o vzdelávaní a on-line učenie
• testovaný zmiešanými skupinami expertov
• revidovaný evalvátormi
• podporený on-line príručkami pre užívateľov s odkazmi na ďalšie webstránky, kontakty, odborné skupiny a pod.

Modul 1 Práva spotrebiteľov
V tomto module je 80 celkov, ktoré pomôžu dozvedieť sa viac o právach spotrebiteľov. Sú tu informačné články, testy a príklady, ktoré vám pomôžu overiť si získané vedomosti.
V týchto celkoch sú zahrnuté aj odkazy na ďalšie internetové stránky a podrobnejšiu literatúru. Názvy jednotlivých tém modulu- Kúpno-predajné zmluvy, Označovanie ceny, Predaj na diaľku , Reklama, Bezpečnosť tovarov a služieb, Riešenie sporov, Jednotný trh EÚ, Špecifické oblasti ochrany spotrebiteľa
Celky sú rozdelené na tri úrovne podľa stúpajúcej obtiažnosti:
Úroveň 1: základné informácie
Úroveň 2: podrobnejšie informácie
Úroveň 3: odborné informácie
K jednotlivým celkom sa môžete dostať cez tému, alebo vybrať si podľa úrovne, alebo si môžete nechať vyhľadať kľúčové slovo.
Kliknite na odkazy na ľavej strane.
Modul 2 Finančné služby
V tomto module je 6 sekcií rozdelených do 67 menších častí, ktoré umožnia zistiť a naučiť sa, ako fungujú finančné služby v SR a v Európskej únii. Každá sekcia obsahuje vysvetľujúce poznámky, praktické príklady a testy, aby ste si overili porozumenie textu.
Názvy jednotlivých tém modulu: Riadenie rodinného rozpočtu, Spravovanie rodinného rozpočtu, Platobné prostriedky, Predaj úverov, Úspory a financie, Hypotéky
Niektoré internetové linky sú tiež prístupné v každej sekcii, aby poskytli čitateľovi ďalšie referencie alebo odkazy
Úroveň 1: pokrýva základné oboznámenie sa so základmi finančných služieb
Úroveň 2: je rovnocenná so strednou úrovňou a pokrýva komplexnejšie oblasti finančných služieb
Úroveň 3: sa zaoberá s ešte väčšmi zložitými otázkami a tým vyžaduje aj vyššiu zručnosť a znalosti vo finančných službách

Modul 3 Bezpečnosť spotrebiteľov

Uvedený modul sa člení do troch sekcií Bezpečnosť výrobkov, Starajme sa o svoju bezpečnosť a Bezpečnosť služieb. Čitateľ sa oboznámi s legislatívnou stránkou bezpečnosti, kategorizáciou výrobkov, spôsobmi rozoznávania nebezpečných napodobenín. Samozrejme modul neposkytuje úplný sumár všetkých výrobkov a služieb, ale sústreďuje sa na vybrané témy (služby pre voľný čas, zdravie a starostlivosť o ľudské telo, ako sa treba starať o svoju bezpečnosť v domácom prostredí, aké sú riziká pri údržbe domácnosti, záhrady, apod.) doplnené o odkazy na ďalšie zdroje pomoci a informácií

Modul 4 Výučbový modul pre spotrebiteľské vzdelávanie
Cieľom 4.modulu je poskytovať metodické podklady k rôznym témam spotrebiteľského vzdelávania, ktoré by mali napomôcť uľahčeniu prípravy hodín/výučbových jednotiek so spotrebiteľskou tematikou. Web obsahuje plány hodín k jednotlivým témam, pracovné listy, ktoré možno používať vo vyučovacom procese, neformálnom vzdelávaní, ďalej je obohatený o on-line kvízy a texty vysvetľujúce a doplňujúce vybrané problémy. Modul je praktickou ukážkou toho, ako sa spotrebiteľská problematika prelína všetkými sférami života jednotlivca i spoločnosti. Príklady lekcií sú štruktúrované pre vzdelávanie na základných, stredných školách a vzdelávanie dospelých.
Modul je usporiadaný do 4 tematických oblastí - Osobné financie, Zdraví a bezpeční spotrebitelia, Zodpovední spotrebitelia a Spotrebiteľ a služby, pričom v každej z tematických oblastí sú definované dve „kompetencie“. V sekcii „Úvod do spotrebiteľského vzdelávania“ možno nájsť teoretické východiská, na základe ktorých je tento vzdelávací program konštruovaný.
Prečo je výhodné požívať danú webstránku? – Ide o jednoduché orientovanie sa v obsahu, ponúka množstvo námetov, možnosť overiť si svoje vedomosti pomocou kvízov, ako aj názorné námety na využitie v individuálnom e-learningovom vzdelávacom procese. Slúži ako podnet aj pre učiteľov rôznych predmetov, ktoré posilňujú spotrebiteľské občianstvo a zvyšovanie finančnej gramotnosti študentov
Okrem toho predstavuje ďalšiu formu zvyšovania povedomia občanov v spotrebiteľskej problematike bez ohľadu na ich postavenie v spotrebiteľských vzťahoch .
V najbližšom období sa na webstránke objavia nové 3 moduly, ktoré rozšíria oblasť poznania v problematike trvaloudržateľného rozvoja .
Daniela Drobná, zodpovedná riešiteľka projektu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára